Jak zapobiegać nowotworom? Rutynowe praktyki, które warto wziąć pod uwagę.

Samo wspomnienie o chorobie nowotworowej może wywołać dreszcze w kręgosłupie. Rak jest jedną z najbardziej wyniszczających chorób, z jaką może zetknąć się każdy człowiek. Współczesna medycyna przeszła jednak długą drogę w tym zakresie, a liczba zgonów spowodowanych tą chorobą maleje z każdym rokiem. Mimo to nawet jeśli nie cierpisz na tę chorobę, ważne jest, abyś wcześnie rozpoczął walkę z nią. Można to osiągnąć dzięki dwóm wyraźnym aspektom: posiadaniu dobrej polisy ubezpieczeniowej na wypadek zachorowania na raka oraz przestrzeganiu szeregu nawyków w życiu codziennym. Przyjrzyjmy się kilku przykładom, abyś mógł zacząć je stosować już teraz.

Zakaz palenia.

Częste palenie nie tylko powoduje wiele chorób układu oddechowego, ale jest też związane z kilkoma różnymi rodzajami nowotworów. Regularny palacz może zachorować na raka płuc, raka gardła, krtani, jamy ustnej, a nawet trzustki. Tytoń jest szkodliwy pod każdym względem — od papierosów po tytoń do żucia. Jeśli używasz tytoniu, zalecamy rozpoczęcie poszukiwań jego zamiennika, aby zerwać z tym złym nawykiem, a także poczuć się znacznie lepiej pod względem fizycznym.

Zadbaj o swoją dietę.

Zdrowe odżywianie się pozwoli Ci cieszyć się lepszym zdrowiem, wzmocnić układ odpornościowy i maksymalnie zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka. Postaraj się wprowadzić do swojej diety więcej owoców i warzyw oraz wyeliminować wszystkie produkty zawierające tłuszcze nasycone. Unikaj ciastek przemysłowych i w miarę możliwości ogranicz spożycie alkoholu.
Staraj się jeść mniej przetworzonego mięsa i utrzymuj swoją idealną wagę. Można to osiągnąć poprzez unikanie pokarmów wysokokalorycznych i spożywanie znacznie lżejszych posiłków. Zdziwisz się, jak wiele jest smacznych potraw, które wcale nie są tuczące.

Ćwicz codziennie.

Nie trzeba zapisywać się na siłownię, aby codziennie ćwiczyć. Staraj się być aktywny, chodząc na codzienne spacery lub uprawiając gimnastykę w domu. Aktywność fizyczna pomaga zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego lub piersi, a także pomaga zachować jasność umysłu i lepsze samopoczucie.
Czasami wystarczą drobne nawyki, takie jak wchodzenie lub schodzenie po schodach, czy też nieco mniej częste korzystanie z samochodu, aby utrzymać aktywność. Spróbuj chodzić do pracy na piechotę, a będziesz ćwiczyć, nawet o tym nie wiedząc.

Regularne wizyty u lekarza.

Ponadto należy regularnie zgłaszać się do lekarza. Nawet jeśli czujesz się dobrze, coroczne badania pozwolą Ci lepiej zrozumieć stan swojego zdrowia i dadzą Ci znać z pierwszej ręki, jeśli pojawią się jakieś problemy. Wykonuj badania kontrolne, np. w kierunku raka prostaty lub piersi, ponieważ rak wcześnie leczony jest rakiem, który w większości przypadków można wyleczyć. Podobnie jak w przypadku większości chorób, wczesne zajęcie się tymi problemami pozwoli uniknąć wielu komplikacji.